Másik cikkemben már írtam ilyenről, de ez a blog csak erről szól. Egyébént nincs nagy különbség a magyar és a bolgár közlekedésben, a legtöbb csak érdekesség.
Zebrák és útkereszteződések
Szerintem nagyon biztonságos Stara Zagora közlekedése
- Az autósok képesek zebra nélkül is megállni, ha gyalogos látnak aki át akar menni az úton. Hát még a zebránál! Itt nem kell 3 perceket várakozni, mint a házam előtt, mikor reggel az egyetemre menő buszt akarom elérni. Otthon a lámpa nélküli zebrát én úgy értelmezem, hogy az autósokra van bízva, hogy kegyeskednek-e átengedni a gyalogost, vagy nem. Itt egész máshogy érzem magam. Szóval csak el kell indulni, vagy határozott léptekkel közelíteni a zebrához, és tuti, hogy (már előre) megállnak. Volt olyan is, hogy egy sarkon nem tudtam, merre menjek át, és két különböző utcából jövő autót is "megállva tartottam" a jelenlétemmel. Lehet, hogy azért is van nagyobb siekerem a zebrákon átmenésben, mert az autósok lassabban mennek, és ez bátorságot ad. Biztos otthon is megállna az 50-nel menő autós, ha lenne merszem keresztezni előtte az utat, csak csikorogna a fékje, meg megijesztene, esetleg ugranom kéne, hogy inkább fölötte mint alatta kerüljek nyugalmi állapotba (ismerem a helyzetet), és ezt elkerülendő nem indulok el a zebrán.
- KIVÉTEL: láttam egy olyan autót, ami egy sarkon befordulva eléggé gyorsan ment (durván viselkedett, még magyarországi körülmények között is azt mondanám) és megijesztette a zöldlámpán átmenő embereket.
- A zebrák piros hátterűek, mint Miskolcon a bicikliutak zebráinál). Kathrin azt mondja, náluk (Észak- Németországban) kék a zebrák háttere, de Passauban (Németország másik része), mikor ott jártam, nem láttam kék hátterűt. Szóval itt, ahol van háttere a zebráknak (és a belvárosban általában van), ott piros a háttér, olyannyira, hogy több helyen a zebrát le is felejtik a háttérrről, csak két szaggatott fehér vonal jelzi a piroson a zebra két szélét. Hogy mi a különbség a háttér nélküli zebra, a hátteres zebra és a zebra nélküli háttér között, nem tudom, de az autósok számára van egy negyedik fajta is: amit nem festenek fel.
Camilla (német) szerint a saját országában a gyalogosoknak jobb a helyzetük. Keti (bolgár) szerint a bolgár közlekedés nagyon veszélyes, az emberek könnyen megkapják a jogsijukat, és nagyon sok a gázolás. Ági (magyar) nem bízik az autókban. Én 2 hónap után is azt mondom, hogy biztonságosabb a stara zagorai közlekedés, mint a miskolci.
Közlekedési lámpák:
- Szerencsére nem rendőr bólogatására kell hagyatkozni az utcasarkokon, a lámpák színe teljesen megegyezik, fent a piros, lent a zöld, csak van néhány érdekesség. Itt láttam először olyan gyalogos lámpát, ahol a piros és a zöld lámpa közül mikor az alsó kerül sorra, az emberke "életre kel", mozog, mintha gyalogolna.
- Plovdivban van olyan gyalogos lámpa, ahol van mellette visszaszámláló, ami jelzi, hogy mennyit kell még várni. Eddig csak autósoknál láttam, arra lehet jó, hogy kikapcsolhatják a motort, vagy jobban felkészülhetnek, hogy mikor kell a vezetésre készenállni. Gyalogosoknak talán arra jó, hogy jobban tudnak taktikázni, hogy merre jutnak át gyorsabban az úton.
- Láttam olyan útkereszteződést Plovdivban, ahol közlekedési lámpa nélkül egymás mellett 4 autó indexelt ugyanabba az irányba, és kanyarodott ugyanarra az útra! Sávok nem voltak felfestve, megvárták egymást, míg a másik autók elindulnak.
Közlekedési táblák, jelzések:
csak érdekesség kedvéért, amiket észrevettem
- Plovdivban a megszokottnál magasabbra teszik az útmenti táblákat, szokatlanul hosszú rúdon voltak a stop, a zebra, meg az ilyen jelzések.
- Stara Zagorában (a város szélén) láttam olyan zebrát jelző táblát, amibe ledek voltak beszerelve és villogott.
- Triavnában (ahol sok a macskaköves utca) a főutcán piros macskakövek jelzik a középvonalat, és azokból van kirakva a nyíl, ahol kanyarodó sáv van
Busz Stara Zagora környékén:
- Itt is az utasoknak van "elsőbbségük" (mint a zebrán a gyalogosoknak), szóval a jegybeszerzéséről nem nekik kell gondoskodniuk, hanem a jegyeladó járja a buszt és az embereknek jegyet tép le a töbjéről. Többféle jegyük van, középen látható rajta legnagyobb betűvel, hogy hány levás. Én 1, 2 és 0,80 levás jegyet kaptam. A jegyet általában el is tépi az eladó (érvényesíti).
- Nem tudom, hány éves kortól van itt a nyugdíj, de a nagyon öregek is jegyet vesznek a buszon.
- Van, aki valami bérletszerűséget mutat a jegyeladónak (45 év körüli), és nem vesz jegyet
- Látam egy 12 év körüli fiút, mutatott valami igazolványt a jegyelaónak, és így lehet, hogy olcsóbban kapta a jegyet (lehet, hogy van diákjegy is).
- Stara Zagorában a városi buszjegy 1 leva. A városhoz közeli falvakba is járnak "városi" buszok (a város buszmegállóiban megállva). Ha vidékre szeretnénk menni ilyen busszal, többet kell fizetni. Járunk Dalbokiba és Kolarovoba. Egyikbe 2 leva, másikba 1,80leva a menetdíj, szóval a távval lehet arányos.
- Van olyan is, hogy odafele nagy, a magyar városi buszokkal megegyező itteni városi busszal megyünk, de visszafele kisbusz visz (amiben nincsenek állóhelyek)
- 2-fajta jelzőgomb van a buszokon: a врата nevű nyitja az ajtót a megállóban, a стоп-pal pedig előre lehet jelezni
- vészjelzőgomb nincs
- a véssztörő kalapácsok a helyükön vannak, és nincs firkálás a buszon: ez szerintem annak is köszönheztő, hogy fel-alájár a jegyeladó (ha utas száll fel, odamegy)
- észrevettem, hogy a busz ajtó felőli oldala lesüllyed a megállóban (természetesen pneumatikus működtetésű, de valahogy ilyet nem vettem észre eddig máshol)
Utcák nevei:
- Az utcák általában cárokról és egyházi máltóságokról vannak elnevezve (gyakran van olyan a nevükben, hogy hanyadik a sorban az adott uralkodó, akinek az utcája). De mind Stara Zagorában, mind Plovdivban, van Ruski Street (orosz út) is (forgalmas, nagy utak).
- Az én utcám Borisz cárról van elnevezve (fura, nekem mindig egy női név jut róla eszembe, de ő férfi cár volt).
Bicikli (велосипед, velocipéd)
- Sokan bicikliznek.
- Azon a főutcán, ami a sétálóutcába torkollik (a Simeon Veliki cárról elnevezett), van hosszában egy bicikliút.
- Biciklit garázsszerű üzletből meg lehet kapni 80 leváért (kb. 13 ezer Ft-ért, az itteni minimálbér feléért) ha kevesebbet mondok, lehet, hogy azért is eladta volna az eladó. De interneten láttam ebben a városban eladó, 60 levás, kép alapján jó biciklit is.
- Bicikliboltban, új biciklik ára 200 levánál kezdődik.
- Összeghajtható bicikli nem elterjedt ezen a környéken az eladó szerint. Amúgy meg meglehetősen drága fajta. Olcsóbb helyen (Decathlonban, ami Plovdivban van) kb. 270 leva.
- Biciklibérlés feltehetőleg nem elterjedt. Internetes oldalon úgy lehet bérelni, hogy messziről szállítják ebbe a városba és a szállítás költsége több, mint 100 leva (lehet 300 is, nem emlékszem). Burgaszban (internet szzerint) olyan bringabérlő rendszer van, mint Budapesten.
- Plovdivban a bicikliút olyan, mint egy kicsi kocsiút, vagy mint egy gyerekeknek való kreszpálya: zebrák vannak keresztbe, előtte stopp felirattal. Ez úgy 50m-enként. Nem szívesen használnám, ha valahova el szeretnék jutni biciklivel.
Autók
A tanulóvezető jele: У (nem Y, hanem U). Ilyen tábla van az autók tetején a magyar T vagy a német L betű helyett.
Taxi (Такси, takszi)
- Az eddigi taxikban, amikkel utaztam (hátsó utasként), ketyegett a taxióra, és az ár nem volt túl drága (kb. 1,5km 2 leva). Hogy blokkot ad-e a taxis, vagy feketén megy, azt nem tudom.
- Taxiállomás van a főutcán, a busz- és a vonatállomáson, telefonon még sose rendeltünk.
- Stara Zagorához közeli faluban a buszmegállónál nem egyszer láttam olyan taxit, ami lelassított, és várta, hátha mégvalaki inkább azzal akar menni a buszra várakozók közül. Volt olyan is, aki beszállt. A városi buszmegállóban is járnak taxisofőrök, és felajánlják, hogy állítólag ugyanazért az árért hamarabb elviszik az embert a faluba (láttam már, hogy tényleg összejött 4 ember, aki beszállt).
Autóstoppolás (Hitchhiking)
A legtöbb önkéntes így közlekedik országnéző körútjain, legalább egy szakaszon, de pl. Yusinak több országon keresztül sikerült így ingyenesen eljutnia a célállomására.
Saját tapasztalat:
- Max. három embernek van esélye egy autót stoppolni. Ha többen vannak a csapatban, érdemes kettéválni, és nem egy helyen autóstoppolni (pl. egyik csapat elindul az úton a célállomás felé, a másik ottmarad).
- A legtöbben nem egyedül stoppolnak, de hallottam valakitől, hogy találkozott már olyannal, aki egyedül autóstoppolt.
- Beszéltek nekünk (főleg Barbara), hogy kik szoktak felvenni autóstopposokat, azt mondta (ha jól emlékszem), hogy vagy öreg férfiak, vagy (házas)párok. Amikor mi stoppoltunk, az első autóban egy 70 év körüli férfi volt, a másodikban egy dohányzó 50 év körüli férfi, a harmadikban meg egy fiatal pár.
Távolsági busz, vonat
Általában nem a buszon meg a vonaton, hanem az állomási jegypénztárban kell jegyet venni. Érdemes megkérdeztni, hogy az a busz/vonat közlekedik-e aznap, amit kinéztünk.